DWIN - HMI dla hobbystów

DWIN - HMI dla hobbystów

Wiele Waszych projektów elektronicznych wykorzystuje wyświetlacze w celu prezentacji użytkownikom pewnych informacji. Niejednokrotnie tworzy się rozmaite menu obsługiwane za pomocą dodatkowych przycisków. Takie rozwiązanie wymaga wykorzystania wielu linii I/O mikroprocesora zastosowanego w projekcie, a obsługa takiego rozwiązania, zarówno dla konstruktora/programisty jak i dla użytkownika, komplikuje się proporcjonalnie do ilości wymienianych danych.

Pomocne mogą się okazać gotowe moduły HMI. Za stosunkowo niewygórowaną cenę i przy nie wielkim nakładzie pracy, możemy stworzyć doskonały interfejs dla użytkownika, jednocześnie minimalizując ilość kodu i wykorzystanych linii I/O - wystarczą 4: zasilanie (od 3.3V do 12V w zależności od modelu) i UART.

O czym mowa?

Mowa o chińskich modułach HMI. Producent paneli DWIN, oferuje nam rozwiązania o różnej rozdzielczości (a co za tym idzie gabarytach) i różnych możliwościach. Obecnie posiadam model DMT32240M035_03WT. Jest to podstawowy wyświetlacz o przekątnej 3,5" i rozdzielczości 320x240 zasilany napięciem 5VDC.

Możliwości

Możliwości jest wiele. Od prezentacji prostych danych liczbowych i tekstowych, po wykresy i tabele. Na szczególną uwagę zasługują:

  • ekrany - ekran jest zwykłą mapą bitową wyświetlaną jako; ekranów może być wiele, a przełączenie między nimi jest dziecinnie proste - programowo możemy sterować wartością w odpowiednim rejestrze, lub przez użytkownika po przez dotknięcie odpowiedniego widgetu,
  • ikony - elementy, które mogą prezentować wybraną przez nas grafikę, zależną od wartości przypisanego do nich rejestru,
  • sdk - projekt UI wykonujemy w oparciu o bitmapy, a następnie przenosimy go do pamięci modułu poprzez kartę sd.

Wykorzystując te dwa elementy oraz pola dotykowe i pola wprowadzania danych, możemy wykonać całkiem niezły interfejs.

Zainteresowanych odsyłam do artykułów "Elektroniki Praktycznej" (do pobrania na końcu tego wpisu) oraz do dokumentacji i innych miejsc w internecie powiązanych z ekranami DWIN.

Podsumowanie

Wyświetlacze DWIN są tańsze i łatwiejsze w obsłudze niż konkurencyjne rozwiązania. Jednak niska cena niesie za sobą pewne mankamenty.

W w następnych chcę zebrać szereg wskazówek, które pomogą Wam zaoszczędzić sporo czasu i nerwów podczas pracy z tymi zabawkami. Nie będę się rozwodził nad ich specyfikacją techniczną czy wpisami typu how to, ponieważ internet jest tego pełen: tutouriale, artykuły, filmy... Materiały te są również dostępnie w języku polskim. Sądzę, że każdy z Was doskonale poradzi sobie z podłączeniem modułu do uC i opanowaniem IDE.

Podczas kilku lat pracy z tymi modułami, zebrałem trochę doświadczenia i informacji, których brakuje w w.w. materiałach. Właśnie tych informacji będą dotyczyły moje wpisy i prawdopodobnie nie znajdziecie ich nigdzie indziej w sieci.

Co dalej ?

W kolejnych wpisach podzielę się swoimi spostrzeżeniami w stosunku do artykułów opublikowanych na łamach Elektroniki Praktycznej, które znajdziesz na końcu tego wpisu. Niewątpliwie Pan Tomasz Jabłoński włożył mnóstwo czasu w przygotowanie swojego tekstu dla EP, ale pominął kilka ważnych spraw, które mogą przyprawić o zawrót głowy, szczególnie początkujących użytkowników tych modułów.

Jeśli masz jakieś pytania lub sugestie dotyczące tego tematu, śmiało rozpocznij dyskusję pod tym postem. Jest to również świetne miejsce na podzielenie się swoimi doświadczeniami dotyczącymi tychże modułów.

Mały bonus

W formie dodatku zamieszczam również do pobrania zestawy ikon dla Waszych HMI, oraz odpowiednią wersję oprogramowania DGUS.


EP 12/14: Wyświetlacze graficzne DWIN - cz. 1.

2236041 B

Pobierz

EP 01/15: Wyświetlacze graficzne DWIN - cz. 2.

1141505 B

Pobierz

DMT32240M035_03WT

1723367 B

Pobierz

DWIN DGUS SDK 5.10

20212793 B

Pobierz

DWIN DGUS Manual

8368598 B

Pobierz

Ikony HMI: Klasyczne

18010416 B

Pobierz